Wat zijn golf yips, en wat doe je er tegen?

golf yips

Golf je regelmatig, dan heb je vast al eens wat gehoord over yips, of gezien dat iemand er last van heeft. Misschien heb je zelf al eens last gehad van dit vervelende fenomeen bij het putten.... War zijn "yips" nou eigenlijk?

Tijdens een yip heb je een tijdelijk verlies van de controle van de fijne motoriek in je onderarm en hand. Het effect lijkt op een spasme, een onwillekeurige samentrekking van de spieren in je arm en hand. Tijdens een yip kun je nog meer lichamelijke klachten hebben, zoals een verhoogde hartslag of je gaat opeens harder knijpen in de grip van je putter.

Yips komen niet alleen voor tijdens het golfen, ook in andere sporten kun je hier last van hebben. Bijvoorbeeld darters die geconcentreerd een dartpijl moet enwerpen, maar het komt ook voor bij muzikanten en schrijvers.


Wat zijn de vormen van yips?

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat yips zijn op te splitsen in twee verschijningsvormen. De eerste vorm lijkt meer een neurologische oorzaak te hebben en als je het vraagt aan de sporters die er last van hebben, vertellen zij erover als een onvrijwillige samentrekking van de spieren.

Deze vorm yip zie je het meeste bij oudere sporters en treedt vaak op nadat je een lange tijd achter elkaar dezelfde beweging hebt herhaald. Uit de onderzoek blijkt ook dat je bij deze vorm last hebt van een slechtere aansturing vanuit je hersenen van je bewegingen. Het maakt hierbij geen verschil of je gespannen bent of niet.

De tweede vorm yip heeft vooral te maken met spanning en druk. Hier spelen psychologische oorzaken dus meer een rol. Gevoeligheid voor stress en een hoge prestatiedruk voelen horen bij de oorzaken van deze vorm van yip. 

Als je hier last van hebt, zal de yip eerder voorkomen bij de beslissende putts, of de technisch hele lastige. Bij een gewone wedstrijd zonder veel prestatiedruk zal deze bijna niet optreden.

Is er wat aan de yips te doen?

Omdat de twee vormen yips allebei een heel andere oorzaak hebben, is wat je er aan kunt doen ook heel verschillend.

De eerste vorm lijkt veel meer een neurologische oorzaak te hebben en is daardoor niet zo eenvoudig op te lossen. Een goede manier om er mee om te gaan, kan zijn om je puttingstijl te veranderen. Zo kun je switchen naar een lange putter, of trainen om een andere grip te gebruiken.

Wil je wat aan de tweede vorm yip doen, dan kun je denken aan manieren leren om met je angst en prestatiedruk om te gaan. Zodra het je lukt om te gaan met de druk die het maken van bijvoorbeeld snelle downhill putts of korte putts met zich meebrengt, zal de tweede vorm yip waarschijnlijk verminderen of wegblijven.

< Terug naar het overzicht

 Lees meer:

Je wordt doorverwezen naar onze partner Jumbo Golf.

appjecalendarchevron-downchevron-leftchevron-rightclosefacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlistlisten-livemailmicrophoneplayplaylistsearchtwitterwatch-liveyoutubeicon-captions-off icon-captions-on icon-enter-fullscreen icon-exit-fullscreen icon-fast-forward icon-muted icon-pause icon-play icon-restart icon-rewind icon-volume